Cookies



Idag blev det en sen uppdatering för jag har varit hos min fina systerdotter och gosat...
Tänk imorgon är hon en hel vecka gammal, och redan älskar man henne villkorslöst.


*älskar*

Har idag bakat underbart goda american cookies.
Receptet kommer från min snälla kollega som bakade dom till oss på jobbet en dag och alla blev gudaförälskade så jag var ju tvungen att be om receptet.
Cookisarna smakar lite som kladdkaka, vilket såklart passar mig mycket bra som älskar kladdkaka.

Ska till helgen prova att baka dom med vit choklad, dajm och sedan även göra en variant utan kakao där jag ska ha i hackad mörk choklad.
Berättar senare om hur dom blev.
Men här kommer orginalreceptet:

AMERICAN COOKIES
ca 35 st

5 1/4 dl mjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
250 g rumsvarmt smör (tänk inte ens tanken på margarin)
3 dl farinsocker
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
200 g mjölkchoklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Sila ner mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt i en bunke.
Vispa smör, farin och socker i en annan bunke så det blir luftigt, blanda ner äggen och viska ordentligt med hjälp av en elvisp.
Blanda ner mjölblandningen i smörmixen, ta lite i taget så går det lättare.
Blanda ner den hackade chokladen (jag knådade in den på mjölat bakbord, tycket det var lättast så.)
Rulla små bollar i valfri storlek, mina var teskedstora och blir då lagom som cookies. Lägg bollarna på bakplåtsklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i 8-13 minuter (jag hade dom inne i 10 minuter.)
Låt sedan svalna på galler. (Jag fick lossa mina med hjälp av en kniv från bakplåtspappret.)



Dessa små sötnosarna gör sig bäst när man tar fram dom direkt från frysen och äter dom kalla. Dom blir nämligen inte så frysta att man inte kan äta dom utan är lagom hårda och krispiga...

Gör dessa och njut en stund!


Kommentarer
Postat av: Bonkan

Asa balla gooooa!!! :P

2010-04-13 @ 21:31:06
URL: http://tessibonkaan.blogg.se/
Postat av: Anna

Ser jättegoda ut!

2010-04-14 @ 17:02:13
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com
Postat av: Svea

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2012-09-12 @ 11:25:32
URL: http://allaprivatlan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0