Trerätters måltid



Oj vad det var längesedan jag skrev ett inlägg nu... Har bara varit så fruktansvärt mycket denna veckan, jobbat varje dag sent, sen blev jag ju moster i onsdags och så allt annat vad vardagslivet innebär.

Idag har jag varit hemma hos min syster och gosat med min lilla älsklingsunge, hon är så underbart fin. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.

Men igår fyllde min fina pappa år och då passade jag och R på att bjuda mamma och honom på tre rätters middag.

Till förrätt blev det en egenkomponerad knäckemacka:



Till 4 portioner behöver du:
4 solruta sesam
Smör
1 tomat
Mozzarella
4 skivor parmaskinka
Krispsallad

Rödlök
Peppar

Lägg upp 4 rutor av knäckebrödet och bred på smör på dem.
Lägg ut lite av salladen, två skivor tomat och några ringar rödlök.
Lägg på parmaskinka lite snyggt och toppa med två skivor mozzarella.
Riv över lite malen svartpeppar.

 



Detta var så fruktansvärt gott så det måste ni bara testa.
Perfekt som en liten förrätt istället för att köra det man vanligtvis gör så som:
Avoccado med skagenröra eller en liten räkcocktail.


Till huvudrätt blev det:
Pepparrotsstuvad potatis och stekt fläskfilé
(receptet kommer från arla)
4 port

800 g kokt potatis
2 burkar crème fraiche gourmet äpple och pepparrot
Salt och peppar
Ca 500 g fläskfilé
Grillkrydda

Börja med att koka potatisen mjuk i lätt saltat vatten.
Häll av vattnet när dom är klara och skär dom i mindre bitar.
Blanda potatisbitarna med crème fraichen i grytan igen och låt allt bli varmt.

Skär köttet i 2 cm tjocka skivor och stek dem i lite smör.
Krydda med grillkrydda på båda sidor.

Servera med en härlig sallad och ev lite uppstekta färska champinjoner.







Detta är en klar favorit hos oss och idag värmde vi upp den potatisen som hade blivit kvar och stekte varsin kotlett... så potatisstuvningen passar bra till annat kött än fläskfilé. Testa den för den är verkligen underbart god.

Till efterrätt blev det födelsedagsbarnets favorit:
Chokladpudding med grädde





FÖDELSEDAGSBARNET
(som även han tycker om att stå i köket)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0