Tiramisu




Oj oj vad jag har varit dålig på att uppdatera bloggen, ska verkligen bättra mig. Just nu är det bara så mycket på gång. Jag och min älskling har i veckan köpt en underbar lägenhet på populära saltö... Och just nu är det mycket att fixa med lån och kontrakt osv. Men det blir mindre sedan, så jag ska försöka bättra mig med omhändertagandet av bloggen.

Idag ska jag bjuda på en underbart god tiramisu...
Jag har altid inbilat mig att det ska vara svårt att göra just tiramisu, men inte då, man gör det på typ 10 minuter och det är inte ett dig avanserat.

Tiramisu med Baileys
(Jag använde dooleys för det var det jag hade hemma)


(Jag gjorde bara halva receptet eftersom jag inte skulle ha så mycket)

3.5
dl avsvalnat espressokaffe (3½ dl vatten + 9 tsk espresokaffe)
2.5 dl Baileys Cream eller något liknande
2 paket à 200 g Savoiardikex

2 st ägg
75 g strösocker
500 g mascarpone
(Obs 2 st!)
2.5 tsk kakaopulver eller riven choklad

Blanda kaffet med 1 3/4 dl Baileys i en grund skål.
Doppa kexen i vätskan. Låt dem ligga och dra på varje sida så pass länge att de blir fuktiga men inte uppblötta.
Lägg ett lager kex i botten på en 22 cm stor fyrkantig glasform.



Separera äggen men behåll bara en vita. Vispa de två äggulorna med sockret tills det är ljust och pösigt, tillsätt resten av Baileys och mascarponen och rör ihop till en mousseliknande kräm.

Vispa äggvitan tills den är tjock och skummande, det kan du göra för hand när det är så liten mängd. Vänd ner äggvitan i mascarponekrämen och bred ut hälften av krämen ovanpå kexen.

 


Lägg på ännu ett lager fuktiga kex och bred ut resten av krämen ovanpå dem.

 

Täck formen med folie och låt den stå i kylskåpet över natten.

När det är dags att servera den pressar du kakaopulvret genom en tesil och garnerar tiramisun.

Eller så river du över mjölkchoklad vilket jag gjorde.

 

 

Detta är så gott att man nästan avlider på platsen, tyvärr tyckte minte min lilla man samma sak. Men för mig är det en absolut favorit. Absolut topp 10...

TESTA vetja!!!


Kommentarer
Postat av: åse

åhhh GRATTIS till nya hemmet!!! så roligt!!! KRAM KRAM

2010-04-29 @ 20:41:15
URL: http://kellran-prinsen.blogg.asia/
Postat av: Fia

Vi gjorde detta när vi var iväg med jobbet förra året, men det alldeles för mkt spritsmak för min smak, den var inte god, så hoppas din var bättre...

2010-05-01 @ 13:07:51
URL: http://flisanfisan.blogg.se/
Postat av: Anna

Fia: Man kan reglera spritsmaken hur man vi, till och med utesluta den... Roy tyckte det var för mycket i denna, men jag ska ha mindre nästa gång...

2010-05-01 @ 18:00:04
URL: http://annatestarmat.blogg.se/
Postat av: Jenny, Matlust

Va gott med Baileys!

2010-05-03 @ 23:27:13
URL: http://matlust.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0