Helgrillad kyckling



Idag blev det lite påskig mat i alla fall...
KYCKLING!

Vi älskar kyckling i vår lilla familj och äter det ofta, nästan två gånger i veckan faktiskt.
Men idag gjorde jag något vi aldrig gjort förut, nämligen helgrillad kyckling!
Nu hade jag dock köpt en färdigkryddad kyckling från kronfågel:

Smidigare kan det inte bli, det vara bara att sätta ugnen på 170 grader och sen ställa in kycklingen med medföljande tråg mitt i ugnen i 1 ½ timme...KLART!

Sjukt smidigt att det sköter sig själv och man kan göra annat under tiden.

Jag gjorde potatismos till, vilket jag aldrig har haft till kyckling innan, men det kommer jag att ha igen, det var riktigt gott. Till detta hade vi även brysselkål, blandade grönsaker (ärtor, majs, broccoli och paprika).

Dessutom har jag hittat en helt underbar sås på en av mina favoritbloggar.

KYCKLINGSÅS
4 port

3 dl vispgrädde
1 1/2 dl crème fraiche
1 hönsbuljongtärning
1 msk kinesisk soja
1 msk svartvinbärsgelé
1 msk vetemjöl utrört i lite vatten
salt & vitpeppar

 

Blanda allt i en kastrull och koka upp.

Låt puttra 5 min och smaka av med mer soja och gelé om så behövs.


Denna såsen får verkligen helt klart en 5 i betyg, den var supergod, ni måste bara testa denna till kycklingen nästa gång!


Detta var så gudagott att man nästan trodde man var på restaurang!

Om jag får lov att skryta med mig själv =)




VILL ÄVEN PASSA PÅ ATT SÄGA GRATTIS TILL MIN FINA MAMMA SOM FYLLER ÅR IDAG.
ÄLSKAR DIG MAMMA!



Kommentarer
Postat av: linda

Ja det tycker jag verkligen att du ska, de är underbart goda, jag var helnöjd när jag gjorde dem!!

2010-04-06 @ 19:33:03
URL: http://aklejatrend.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0