Varm smörgåstårta



Idag har jag och min älskling tittat på lägenhet på saltö. Kommer förmodligen lägga bud på en av dom och hoppas på att vi kan få flytta dit, verkligen underbara var dom, allt helt nytt och aldrig använt. Verkligen lyxigt.

Igår och idag har jag ägnat mig åt städning och bakning. Min älskling fyller nämligen år imorgon. Men han vill inte gärna kännas vid det, säger att han inte vill bli gamal, men vem vill det?
Nåja alla godsaker jag har bakat kommer recepten på senare, idag bjuder jag på en otippad favorit här hemma, nämligen:

VARM SMÖRGÅSTÅRTA
4-6 port

(Detta receptet kommer från "en sida med mat"
)



18 skivor formfranska

Fyllning 1
2-3 pkt bacon
1 purjolök
3 dl creme fraiche
Salt och peppar

Fyllning 2
3 kokta ägg
3 dl vispgrädde
Dill
Salt och peppar

Topping
2 skivade tomater
Riven ost

Stek baconet och lägg upp det att rinna av på ett papper. Klipp dom i småbitar och fräs dom tillsammans med purjon. Tillsätt creme fraichen och smaka av med salt och peppar.

Koka äggen hårdkokta och dela dom i småbitar. Vispa grädden.
Blanda ägg, dill och salt och peppar tillsammans med grädden.

Skär kanten av formbrödet och lägg ut 9 st till bottenlagret.
Bred ut baconröran och täck med 9 brödskivor till.
Bred ut gräddblandningen och avsluta med 9 skivor bröd till.

Täck tårtan med tunt skivade tomater och strö över rikligt med ost.

Gratinera tårtan i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15 minuter, eller tills osten har fått lite färg.
servera med en god sallad.







Detta är verkligen gott!

Måste bara visa er hur myskigt jag och mina flickor har det en lördagsmorgon:




Kommentarer
Postat av: Fia

Ja det ser ju inte så pjåkigt ut som vanligt syyran, det kommer jag nog med testa. Bra att du har denne bloggen, man får lixom mera motivation :) Så mysigt du har det med kisarna :)

2010-04-25 @ 13:16:18
URL: http://flisanfisan.blogg.se/
Postat av: Lena (Grannen) ;)

Åh vad mysigt det ser ut! Och smörgåstårtan ser varnsinnigt god ut :P

2010-04-29 @ 13:18:49
Postat av: Ingmarie

Smörgåstårtan ser kanon ut, har inhandlat allt till den. men den du har gjort på bilden är väl bara en halv sats?

2010-05-08 @ 10:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0