Underbara muffins


Igår var jag i baktagen igen, känner att jag måste baka lite och ha i frysen just nu, är så bra när man får besök, eller bara om man är sugen, vilket jag just nu inte SKA vara för jag försöker gå ner i en normal vikt... Men man är bara såååå sugen på något sött ibland... eller ja alltid... jag är en sockermissbrukare, så är det bara.
Men åter till gårdagens bak:

CHOKLADTRYFFEL MUFFINS
ca 8 st (9 cm diameters muffinsformar)



150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull och ta den sedan från plattan.
Rör ner socker, kakao och vaniljsocker, blanda ordentligt.
Rör sedan ner äggen ett i taget och blanda noga.
Till sist blandas mjölet ner.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda dom i MAX 20 minuter.
Går även utmärkt att göra en stor kaka i form med löstagbar kant, men smörj och bröda formen innan smeten hälls i.
Låt hälst muffinsen/kakan stå i kylen i 1 timme.
Kakan blir mycket kladigare än vad muffinsen blir, men dom är hur gåda som hälst.
Testa dessa och njut. Servera gärna med lite grädde eller glass, men dom är goda som dom är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0