Shopping och kaka...



Ja då var det söndag igen, det är helt otroligt vad snabbt veckorna går!
Igår var jag med min kära svärmor inne i staden och shoppade lite och fikade... var ju tvungen att kolla in bokrean om det fanns några finna receptböcker, men icke! Köpte två stycken mest för att dom var billiga och jag tänkte att något kul hittar man väl i dom, annars blev det ett par böcker som INTE var på rean... är så typiskt mig!!!
Var helt slut efter en heldag på stan så sambon och jag köpte oss varsin subwaymelt inne på subway =) mumsigt som vanligt...

Men idag blir det lyx mat. Har bjudit min lilla mamma och pappa på söndagsmiddag idag, eftersom mammsen ska jobba i natt igen så tänkte jag avlasta dom lite och bjuda på god mat och trevligt sällskap... men det receptet kommer senare, nu tänkte jag bjuda på receptet på kakan jag hade med mig till jobbet i fredags:


KALLEANKA KAKA

2 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
50 g smör
1 1/2 dl vatten

3 msk smör
1 1/2 dl florsocker
1 äggula
(Jag höftade detta eftersom jag ansåg att det skulle bli alldeles för lite)

Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt.
Blanda mjöl, bakpulver och kakao och rör i det i äggsmeten.
Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
Koka upp smöret och vattnet. Häll det i smeten och rör smeten jämn.
Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen ca 40 minuter.
Stjälp upp och låt kakan svalna helt och dela den i två bottnar.

Rör ihop smör, florsocker och äggula till en smörkräm.
Bred den över ena bottnen, lägg över den andra och pudra florsocker över kakan.

(Detta receptet kommer från underbara boserien "hela sverige bakar" i sammarbete med tastline och aftonbladet)

Utan fyllning!



Kakan var helt underbart god och så lätt att göra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0