Födelsedagskalas



Idag fyller min fina lillasyster 25 år
Så dagen till ära har jag bakat en supergod tårta som alla tyckte jättemycket om, till och med min pappa som annars inte tycker om kakor och sånt.

(Orginalreceptet från min goda sida men jag har gjort om det lite)

Passionscheesecake




Botten
ca 12 digestivekex
50 g smör

Mousse
6 gelatinblad (jag använder pulver)
1 1/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
250 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
1/2 dl lätt tropisk juice, koncentrerad

Gelé
(allt som allt har jag en paket juice i hela tårtan, så det blir inte riktigt 2 dl till gelen, men det gör inget)
3 passionsfrukter
2 dl lätt tropisk juice
3 gelatinblad (jag använder pulver)

Blötlägg 3 tsk gelatinpulver i 3 msk kallt vatten i fem minuter.
Vispa grädden löst i en bunke.
Vispa gulor, socker och vaniljsocker i en annan bunke. Vispa ner mascarponen i äggsmeten.
Värm juicen på svag värme i en kastrull. Smält gelantinpulvret i juicen. Vispa ner juicen i äggsmeten.
Vänd till sist ner den vispade grädden.
Häll moussen över botten, skaka till formen och försök jämna till ytan så mycket det går.
Låt den stelna i kylen.

Blötlägg 1 ½ tsk gelatinpulver i 1 ½ msk kallt vatten i fem minuter.
Värm 1/2 dl av juicen på svag värme i en kastrull. Smält gelantinpulvret i juicen.
Häll i resten av juicen och rör om.
Gröp ur passionsfrukterna i juicen, rör om.
Låt gelén svalna något innan den skedas över moussen.
Låt tårtan stelna i kyl minst 4 timmar före servering.

Detta är en underbar tårta som man kan variera på många sätt tex uteslut den tropiska juicen och bara ha lite hallon till. Mascarpone är dessutom en ny favorit hos mig, den ska få ersätta grädden till mycket i min bakning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0