Kycklingfärssås



Jag är inte så glad för köttfärsås, jag gör det mest för att det är lätt och snabbt ihoprört och så kan man göra mycket och förvara i frysen.
Men jag har ett underbart färssås recept som man gör på kycklingfärs istället och det är såååå gott att man kan äta hur mycket som hälst:

KYCKLINGFÄRSSÅS
4 port



400 g kycklingfärs
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
½ tsk lökpulver (eller hackad lök)
1 msk kycklingkrydda
½ strimlad purjolök
500 g krossade tomater
1 köttbuljongtärning
1 dl vatten
1 tsk sambal olek
3 dl creme fraiche
Salt
Peppar

Börja med att fräsa purjon mjuk och ta sedan upp den ur pannan.
Stek på färsen så den blir smulig och krydda med alla kryddor.
Blanda ner purjon igen och slå över tomatkrosset, buljongtärning, vatten och sambal olek och blanda runt.
Tillsatt creme fraichen och låt puttra någon minut.
Smaka av med salt och peppar.
Ev. behöver man blanda ner lite maizena utrört i vatten för att såsen ska bli lite tjockare, men det är en smaksak hur man vill ha det.
Servera med pasta.

(När jag lagar mat så höftar jag alltid så måtten är uppsakattade ungefär hur mycket jag använder, prova dig fram till något som du kanske gillar bättre, kan ju tex. tänkas vara hur gott som hälst mad svamp i såsen)


Kommentarer
Postat av: Isa

Jag måste säga att jag till 100% uppskattar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2011-05-07 @ 19:08:06
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0