Muffinsformpassion

Jag har en galen passion, eller ja två galna passioner.
Jag älskar muffinsformar! Jag har mängder av olika storlekar och mönster och material, jag får bara inte nog =) Ser jag någon anorlunda så måste jag ha den! Mitt senaste inköp var megastora formar med en diameter på 9 cm... tänkte mig lite olika godsaker som passar i dess.

Min andra passion är påsklipps, ni vet dom där i plast som man försluter påsen med, har säkert 100 stycken i olika färger och storlekar... Som sagt galen passion!

Hur som hälst så gav jag mig på ett litet test med mina nya muffinsformar igårkväll:

Äppelpaj i muffinform



3 äpplen
Kanel
Socker

1 dl vetemjöl
2 ½ dl havregryn
3 msk socker
100 g smör

Skala och skär äpplena i småbitar och fördela dessa i muffinsformarna. Strö över lite kanel och socker så alla äpplena får lite på sig.

Gör en smulblandning på smör, havregryn, socker och mjöl. Tänk på att inte arbeta det för längde det ska inte gå ihop, det ska vara smuligt. Strö smulet över äpplena i mufffinsformarna.

Grädda dessa sötnosar på 200 grader i ca 20 minuter.

Man kan naturligtvis göra en hel paj om man föredrar det, men på detta sättat får man bra portioner och dom är lätta att ta upp från frysen om man känner sig sugen.

Jag gillar att ha lite grädda till mina äppelpajsmuffinsar, men vaniljsås eller vaniljvisp blir ju som handen i handsken.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0