Tisdagspizza


Här är det en slö tisdag idag, har jobbat till 14 och valde då att göra en pizza till middag.
Detta är ett recept som är min älsklings favoritpizza, hans mamma gjorde det när killarna var små så detta har jag så att säga ärvt av min svärmor... det är lätt och det är supergott. Vill man göra det ännu lättare för sig så köper man färdig pizzabotten, men denna botten (som inte är svärmors utan kommer från Linneas skafferi) är underbart god.

Botten

2 dl vatten

3 mask olja

25 g jäst

1 tsk salt

1 tsk socker

2 dl durumvetemjöl

2 dl mjöl

 

Fyllning

500 g färs (stekt med tacokrydda)

1 rödlök i ringar

Färska champinjoner i skovor

1-2 dl chili sauce

Riven ost

 

Börja med botten: Värm vatten och olja fingervarmt.

Smula sönder jästen i en bunke och slå över degvätskan. Rör till jästen är upplöst.

Arbeta in salt, socker och det 2 mjölsorterna.

Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter (till dubbel storlek.) Eller i kylen över natten går också bra.

Kavla ut degen antingen i två små pizzor eller en stor.

Bred ut chili sausen i ett tunt lager över botten och strö över den frästa färsen. Lägg ut svampen och löken och strö över rikligt med ost.

Grädda pizzan på 275 grader i ca 15 minuter.

 

(Tips! En toppen bra grej som jag testade denna gången var att värma upp plåten innan i ugnen medans jag dekorerade pizzan och sen drog över bakplåtspappret på plåten, på detta viset får pizzan färg under och blir riktigt genomvarm, lite som stenungsbakad...)

 

Redo att åka in i ugnen.

 

Klar att ätas, mumms!

 

 


Kommentarer
Postat av: Bonkan

Ser inte alls fel ut du Anna!!! :)

2010-03-02 @ 19:12:56
URL: http://tessibonkaan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Smakade bra gjorde den också!

2010-03-06 @ 14:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0