Kondenserad mjölk



I går var min lilla svärmor på besök hos oss.
Vi skulle planera lite inför den stundande Danmarksresan.
Dessutom hade hon en lite present till mig (så snäll hon är):


Svärmor tyckte detta var en "ANNA BOK"... Och det är det ju verkligen!!!

Eftersom min sambo inte gillar kakor och sånt så passade jag på att baka en paj som jag länge gått och sneglat på, för att få en till medlem i testpanelen som annars bara består av mig:

BANOFFEE PIE
(Denna kakan tar tid eftersom man ska koka mjölken i 4 timmar, men det är värt det)

200 gram digestivekex (ca 13 st)
100 gram smör

1 burk kondenserad mjölk
1 - 2 skivade bananer
3 dl vispgrädde
25 g riven choklad

Börja med att koka den kondenserade mjölken (utan att öppna burken).
Du behöver ha en gryta som räker nog för at täcka hela burken med vatten, du är också tvungen att passa detta lite för vattnet kokar bort och då måste man fylla på. Koka detta i 3-4 timmar. Då blir det såhär härligt:


(Jag kokade i 4 ½ timme, ju längre ju hårdare blir cremen, som är underbart god *L*)


Under tiden som du kokar cremen så gör botten:
Finmal digestivekexen i en matberedare och blanda samman med smöret och tryck ut denna i pajformen, låt stå kallt tills kolakrämen är klar.


När cremen är färdig kokt så kyl burken i kallt vatten.
Bred sedan ut cremen på pajskalet.


Skiva bananerna och lägg ut över kolacremen.


Bred ut den vispade grädden över bananerna.


Strö över den flisade chokladen.

Ställ pajen i kylskåpet tills den ska serveras.

Denna bör testas, den är en njutning att äta.
Men den är mastig och ingen man sätter i sig själv.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0